Illustration

ІСТОРІЯ JAWA

Мотоцикли Jawa вигравали легендарні перегони, вони були дорогоцінною сімейною реліквією, але, перш за все, вони були робочими конячками, високоточними конструкціями та створеними, щоб довго служити.

Легенда JAWA народилася в 1929 році, коли англ. Франтішек Янечек випустив інженера на своїй фабриці в Збройовці. Ф. Янечек, перший мотоцикл. Це було ліцензійне виробництво мотоцикла Wanderer. Відомий Rumpál, або популярна назва JAWA 500 OHC, був першим мотоциклом під брендом JAWA.

Хоча заснування компанії супроводжувалося багатьма щасливими та сміливими рішеннями її власників, доля бренду JAWA не завжди була щасливою... будь то націоналізація (придбання приватної компанії державою без компенсації), політично вмотивована рішення про перенесення виробництва на інші підприємства, поділ компанії, закриття виробництва тощо.

За кожною моделлю, виробленою JAWA, є історія, будь то доля її творців, технічні рішення чи самі мотоциклісти.

Нижче ви можете прочитати історії бренду JAWA та людей, які стоять за легендою JAWA.

Його любов до мотоциклів, ймовірно, почалася в 1907 році, коли він придбав мотоцикл FN і протягом двох років відвідав Німеччину, Бельгію та Англію, щоб ознайомитися з заводським виробництвом.

На початку 1918 р., коли наближався кінець І ст. виграв, як провідний конструктор фірми Breitfeld, тендер на розробку та виробництво коротких ручних гранат моделі М15. Після війни він став співвласником кількох компаній і, окрім армійських замовлень, поширив свою бізнес-діяльність на інші сфери. У 1922 році почався новий етап його діяльності під новим брендом: абревіатура FJ.

У 1929 році інженер Франтішек Янечек вирішує кризу збуту збройового виробництва і купує у компанії Wanderer ліцензію на виробництво мотоцикла Wanderer 500 OHV. Перша торгова марка JAWA (JAneček + WAnderer) зареєстрована Zbrojovka Ing F. Janečka в Празькому патентному відомстві 17 серпня 1929 року. Історично найцінніший логотип (поєднання JAWA та FJ в овалі) не був зареєстрований як бренд до 31 березня 1936 року.

У 1929 році інженер Франтішек Янечек вирішив кризу збуту виробництва зброї та придбав у компанії Wanderer ліцензію на виробництво мотоцикла Wanderer 500 OHV. Перша торгова марка JAWA (JAneček + WAnderer) зареєстрована Zbrojovka Ing F. Janeček у Празькому патентному відомстві 17.08.1929 . Історично найцінніший логотип (поєднання JAWA та FJ) був зареєстрований як товарний знак до 31.03.1936 .

Перший мотоцикл бренду JAWA - JAWA 500 OHV - був представлений на XXI. Міжнародний автосалон у Празі в 1929 році. Під час виробництва мотоцикл кілька разів модифікували, але через його розміри та високу ціну (недостатній попит) було випущено лише 1016 одиниць.

У 1931 році англійський пілот і конструктор Джордж Вільям Патчетт прибув на запрошення інж. Франтішека Карела Янечека (сина засновника Ф. Янечека). Має досвід виробництва легких двотактних мотоциклів, тому бере участь у підготовці виробництва мотоцикла JAWA 175 з двигуном Villiers. Однак він зосереджує свою діяльність переважно на спортивних автомобілях. На мотоциклі JAWA 500 OHV під назвою «bedna» він побив тодішній національний рекорд швидкості з потужністю 179,5 км/год.

У 1932 році завод Zbrojovka Ing. F. Janeček перевернувся з ніг на голову, і виробництво зброї нарешті поступилося виробництву мотоциклів. Вже наступного року продажі мотоциклів склали 84% від загального обсягу продажів.

JAWA 175 Villiers був першим мотоциклом, який почав масово випускатися (це також була революційна модель з точки зору ціни). Він продавався під гаслом «Народний мотоцикл за народною ціною». Під час виробництва даної моделі відбувалися постійні модернізації та технічні вдосконалення, тому мотоцикли першої та останньої серії є абсолютно різними моделями.

Ще одна віха відбулася в 1934 році , коли мотоцикл з двигуном власної конструкції пішов у виробництво - JAWA 350 SV - перший 350 туристичний на базі спортивних машин, розроблених Г. В. Патчером. Через рік на цьому ж шасі з'являється новий двигун JAWA 350 OHV.

JAWA 250 також виникла в команді дизайнерів Pattchet, яка почала масове виробництво в 1935 році . Ще один мотоцикл від цієї команди, JAWA 100 Robot, розроблений найталановитішим дизайнером команди Йозефом Йосифом, який перейшов до команди Pattchet на його прохання, почав масове виробництво в 1937 році . Йозеф Йосиф був головною фігурою в довоєнній і післявоєнній Jawa, за створенням більшості відомих довоєнних мотоциклів. Після війни як головний конструктор відповідав за створення найвідоміших мотоциклів Jawa («Pérák», «Kývačka»), а також брав участь у розробці уніфікованої серії («Bizon»).

4.6 . 1941 р. у віці 63 років помер засновник легенди JAWA. Франтішек Янечек. За життя отримав багато титулів; один із них, король мотоциклів, найкраще описує його внесок і становище в мотоциклетній промисловості до Другої світової війни. ЮДр. стає новим генеральним директором Zbrojovka. Ярослав Фрей. Хоча новий директор, безумовно, зосередився на розробці інших культових мотоциклів, доля, яка чекала компанію після закінчення Другої світової війни. (тобто націоналізація, перенесення виробництва, злиття різних брендів, акцент на кількості за рахунок якості через експортну орієнтацію на тодішній Радянський Союз, відсутність фінансування розвитку) неминуче призвели до загального занепаду бренду Jawa.

Однак початок 1950-х все ще вказував на багатообіцяюче майбутнє... Над розробкою нових мотоциклів працювали протягом усієї Другої світової війни, звісно таємно, тому що всі виробничі потужності компанії повинні були бути використані для потреб нацистської армії. Виробничі деталі також були сховані на різних фабриках і об'єктах навколо фабрики. Новий двісті п'ятдесят або легендарний Pérák був розроблений таємно протягом 2 століття. війни і таємно випробуваний переодягнений у військовий камуфляж СС. Був прийнятий до серійного виробництва 14 березня 1946 року . Jawa 250 отримав прізвисько «Pérák» за передовий дизайн. Він відрізнявся простим, але елегантним і приємним дизайном і цілим рядом дизайнерських інновацій. Свого часу це був найкращий мотоцикл у світі в класі легких туристичних автомобілів.

СУЧАСНА ІСТОРІЯ МОТОЦИКЛІВ JAWA

З початку виробництва в 1929 році до кінця 2018 року, тобто за 90 років виробництва, в JAWA було випущено 3 475 209 мотоциклів, з яких 2 322 076 мотоциклів з об’ємом двигуна 350 куб.см і 959 771 мотоциклів з об’ємом двигуна 250 куб.см. , 3942 автомобілі та серія спортивних і тестових мотоциклів і прототипів.
2018 рік є сучасною віхою для Jawa. Завдяки співпраці з індійською компанією Shinera мотоцикл JAWA 350 OHC Special почав випускатися за ліцензією. MAHINDRA GROUP виробляє три варіанти мотоциклів JAWA, виготовлених згідно з ліцензійною угодою на виробництво мотоциклів JAWA в Індії. У 2019 році співпраця Shineray продовжується: JAWA починає виробництво мотоцикла JAWA 350 OHC Scrambler.
Зроблена в Індії модель JAWA 300 CL буде продаватися не тільки в Чехії, але й в інших європейських країнах, починаючи з 2020 року. У тому ж році в продаж надходить мотоцикл JAWA RVM 500, створений у співпраці з імпортером мотоциклів JAWA. в Аргентині. Останнім мотоциклом, який вийшов у результаті співпраці JAWA з виробництва мотоциклів із Shineray, є мотоцикл JAWA 350 OHC Special ST 2021 року.

Ява і мотоциклетний спорт

Цікавим розділом бренду JAWA є також успіхи в гоночних видах спорту. англ. Ф. Янечек усвідомлював важливість спортивних результатів для реклами, яка також може продемонструвати, що на заводі виробляються високоякісні мотоцикли. Після Другої світової війни навряд чи існувало дисципліна мотоциклетного спорту, для якої Jawa не створив спеціальну машину.

Вже в 1931 році Ява вперше взяв участь у знаменитих "Шестиденках" - Е. Стокуч керував машиною JAWA 500 OHV і, хоча його переслідувала низка поломок, він закінчив змагання на третьому місці з бронзовою медаллю. У наступні роки бігуни Six Days принесли JAVA численні золоті медалі, у 1935 та 1938 роках Trophy Team to JAVA посіла друге місце. У 1947 році чудові чехословацькі гонщики завдяки машинам JAWA та ČZ вперше виграли два головних трофеї Шестиденної Міжнародної мотогонки: Всесвітній трофей та Срібну вазу... Мотоцикли JAWA як офіційний командний драйв востаннє на Міжнародних шести днях мотоциклів у 1989 році. З 1932 року, коли він брав участь уперше, він 15 разів вигравав Всесвітній трофей і 17 разів Срібну вазу; в деяких випадках разом з мотоциклами ČZ.

У 1935 і 1936 роках Ява також успішно брав участь у мотоциклетних гонках на рівнинній трасі , які були найпопулярнішим мотоциклетним видом спорту в Чехословаччині на той час, наприклад, найстарішою гонкою на платформі в Європі був «Золотий шолом» у Пардубіце, який брав участь у першому змаганні. вже в 1929 році.

Ф. Бранд і В. Вітвар також несуть лаврові вінки з шосейних гонок . У 1961 році Франтішек Штастни став віце-чемпіоном світу в найпопулярнішій автомобільній дисципліні — шосейних мотоциклетних гонках. Протягом 1960-х років він кілька разів займав третє і четверте місця в генеральній класифікації.

Мотокрос Був інший період, коли JAWA часто стояв на подіумі в мотокросі, особливо влітку 1966 і 1967 років у серії Чемпіонату світу завдяки Властімілу Валеку. У підсумку він домігся відмінного четвертого місця на чемпіонаті світу, заслуживши непопулярну «картопляну» медаль.

Пік популярності Ява в 70-80х роках

Модою молоді тих років була техніка; дехто захоплювався електронікою, але більше уваги все ж таки приділяли автомобілям та мотоциклам. У 80-і роки було досить проблематично отримати автомобіль, тому вибір падав на мотоцикли та мопеди. Зараз багато хто згадає свій перший мотоцикл та радість від його появи. Кожен, хто пройшов цей шлях, відповідаючи на запитання про найкращий мотоцикл СРСР, безперечно відповість - Ява.
Ця марка привернула увагу та повагу всіх без винятку любителів мотоциклів тих часів і користується авторитетом й до сьогодні. Чому ж так полюбилася нам чехословацька техніка? Відповідь дуже проста, весь секрет у зовнішньому вигляді та якості продукту. Пік популярності мотоциклів припадав на 70-80 роки, тоді Ява випустила свої найкращі мотоцикли, одноциліндровий Ява 250 та двоциліндровий Ява 350. Це були шедеври мотомистецтва, які залишили великий слід в світовому мотоінженерінгу. Крім добре продуманого дизайну мотоцикли мали і гідні характеристики. Їх потужні мотори надійно працювали та розвивали мотоцикли до максимальних на той момент швидкостей.

Ява - єдиний мотоцикл, який міг конкурувати за швидкістю з ІЖ Планета Спорт. За відмінну роботу двигуна відповідав також надійний карбюратор, який дозволяв запускати мотоцикл без проблем у будь-яку погоду. А генератори, встановлені на мотоцикли, вважались найкращими, які існували в той час у країні. Нині неіснуюча радянська держава була головним імпортером мотоциклів Ява, і за весь період поставок було закуплено більше 1,5 мільйона штук різних мотоциклів.
А насправді все дуже просто. Кожен власник ІЖа, Восхода, Мінська просто був змушений мати купу запчастин для частого ремонту, а от власникам Яви це не потрібно було, в цих мотоциклах все було надійно - і двигун, і трансмісія, і електрика. Більше того, Яви служили вірою і правдою десятиліттями, чого не можна сказати про інші мотоцикли того часу.

КУЛЬТОВІ МОДЕЛІ

JAWA

JAWA

історія легенди

мотоспорту